×
25-10-2024

Vrijwilligers Tevredenheidsonderzoek vanaf 4 november!

In 2022 zijn alle vrijwilligers van Sevagram uitgenodigd om deel te nemen aan het Vrijwilligers Tevredenheidsonderzoek (VTO). Dit onderzoek voeren we eens in de twee jaar uit en binnenkort is het weer zover!

We willen daarom alle medewerkers vragen om hun vrijwilligers te attenderen op het VTO en hen aan te moedigen om mee te doen, zodat we samen kunnen blijven werken aan fijn en waardevol vrijwilligerswerk bij Sevagram.

Hoe kunnen vrijwilligers meedoen aan het VTO?

Het onderzoek wordt begeleid door een onafhankelijk bureau, QDNA. Zij sturen vrijwilligers, waarvan het e-mailadres bekend is bij Sevagram, aanstaande maandag 4 november via e-mail een link toe waarbij zij online een aantal vragen kunnen beantwoorden.

Vanaf 4 november zijn ook papieren vragenlijsten beschikbaar via het secretariaat en/of de receptie bij onze locaties.

We pakken samen verbeterpunten aan!
Elke keer worden dezelfde vragen gesteld, zodat verbeterpunten sneller en duidelijker zichtbaar worden.

Deze verbeterpunten worden vervolgens door de coördinatoren vrijwilligerswerk opgepakt en samen met de vrijwilligers in het team besproken en aangepakt. Een rondvraag langs de coördinatoren vrijwilligerswerk laat al zien dat er veel verbeteringen zijn doorgevoerd op basis van de feedback uit het VTO van 2022. Lees verder om te zien wat er zoal is aangepakt!

Het belang van het Vrijwilligers Tevredenheidsonderzoek

Wij spraken twee van de vijf coördinatoren vrijwilligerswerk, Swenna Buddingh en Anita Cremers over het belang van het VTO. Beide nestors werken al 7,5 jaar in deze hoedanigheid voor Sevagram.

Op de vraag welke veranderingen zich op het gebied van vrijwilligerswerk hebben voorgedaan sinds het laatste VTO antwoordt Swenna: “Los van het feit dat we de uitslagen van het VTO in 2022 uiteraard serieus intern hebben besproken en opgepakt, gaven deze ook een duidelijk beeld hoe vrijwilligers over Sevagram en hun werkzaamheden denken. Hoewel de antwoorden merendeels positief waren, hebben we ook punten gezien waar men niet helemaal tevreden over was. Zo was er bijvoorbeeld wel eens onduidelijkheid wat betreft de taken van de aandachtfunctionarissen naar de vrijwilligers toe. We hebben hiernaar geluisterd en meer ruimte bij onze medewerkers gecreëerd om informatie over te dragen en daar waar nodig een luisterend oor te bieden aan hun vrijwilligers. Dit heeft een positieve uitwerking”, aldus Swenna.

“Ook de inspiratiecarrousels speciaal voor onze vrijwilligers worden als zeer positief ervaren”, vult Anita aan. “Zeker nu deze vanaf 2024 per cluster plaatsvinden. Vrijwilligers vinden het prettiger om dit soort informatiebijeenkomsten bij hun locatie in de buurt te hebben. We zien dat sinds het begin van dit jaar de opkomst dan ook is toegenomen.”

Volledig anoniem

Het is belangrijk om te weten hoe tevreden onze vrijwilligers over onder andere hun werkomgeving en hun werkzaamheden zijn. Verder is het van belang hoe de omgang met collega's op de locatie, bewoners en hun familieleden wordt ervaren. Want ondanks regelmatige gesprekken met de vrijwilligers weten we niet altijd wat er bij een vrijwilliger speelt. Het fijne aan een Vrijwilligers Tevredenheidsonderzoek is, het is volledig anoniem, zodat niemand zich beperkt hoeft te voelen bij het invullen ervan. Het is binnen enkele minuten ingevuld en levert een win-win-situatie op. Hierdoor krijgen wij zicht op de tevredenheid van de vrijwilligers bij Sevagram, waarbij de verbeteringen voor vrijwilligers zullen worden doorgevoerd. Op deze manier houden we de organisatie gezond en verbeteren we iedere keer weer de kwaliteit van de mensgerichte zorg en welzijn voor onze cliënten, want dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat.

Alvast hartelijk dank voor het invullen!

0900 777 4 777

+