×
24-07-2024

Scharwyerveld: nieuwe aanpak krikt tevredenheidscijfers op

In zorgcentrum Schwarwyerveld waait met de komst van teammanagers Desiree Mertens en Micki Koot een nieuwe frisse wind. Micki trad aan in februari en combineerde dat aanvankelijk met haar managementwerk in Oranjehof. Desiree kwam naar Scharwyerveld via Hollehof en Campagne waar ze als zorgcoördinator werkte.

“Dat heb ik hier ook kort gedaan”, schetst ze haar start. “Het voordeel daarvan was dat ik korte tijd op de werkvloer heb doorgebracht en ik die ervaringen kon meenemen. Ik ben vooral getroffen door de warme ontvangst die Micki en mij ten deel viel en door de passie waarmee onze zorgmedewerkers voor hun bewoners opkomen. Zo zeer dat ze zichzelf vaker over het hoofd zagen en te kort deden. We zagen dat ze moe waren, weinig energie uit hun werk haalden. En ze voelden zich minder gezien en gewaardeerd dan waar ze eigenlijk op hoopten.”

Lange termijn
Dat kon ook haast niet anders vinden Micki en Desiree. De vele wisselingen in de leiding in Scharwyerveld zijn hiervoor deels de verklaring. Onze Coördinatoren Zorg & Welzijn, BPV’ers en zorgmedewerkers evenals de bewoners en hun familie mogen er daarom op rekenen dat wij er de komende jaren voor hen zijn en op de lange termijn zorgen voor stabiliteit in de leiding. We gaan er alles aan doen om het gedeukte vertrouwen op te poetsen. Een kwestie van lange adem, dat realiseren we ons.”

Zichtbaar zijn
Hoe ze dat doen? Om te beginnen door zichtbaar en aanspreekbaar te zijn, mensen vertrouwen te geven en hen te waarderen, leggen ze uit. Nu werken Micki en Desiree  nog vanuit een gezamenlijk kantoor op de begane grond, binnenkort nemen ze ieder een eigen ruimte in gebruik op de afdelingen. Te meer omdat de afstanden van hun werkplek naar de afdelingen lang zijn. Desiree zal zich in hoofdzaak concentreren op somatische cliënten, Micki neemt de PG-afdelingen voor haar rekening. “Daarbij hanteren we een open deurbeleid, iedereen kan in principe elk moment van de dag in- en uitlopen en met vragen of ideeën bij ons terecht. Verder zullen we bij overlegmomenten, overdrachten en teamvergaderingen aanschuiven en breiden we de individuele gesprekken uit. Daar zijn we al mee gestart, dat levert super veel belangrijke informatie op. Als blijk van waardering voor hun inzet hebben we iedereen chocolade of een bloemetje gegeven, mét een persoonlijke kaart.

Tips altijd welkom
Als de nood hoog is steekt het duo op de afdeling de handen letterlijk uit de mouwen en helpt mee om het werk gedaan te krijgen. Daarnaast nemen ze de randvoorwaarden voor kwalitatief goede zorg en de werkprocessen op de afdelingen scherp onder de loep en brengen samen met medewerkers hier verbeteringen in aan. “Suggesties daarvoor of tips, zelfs van buiten Scharwyerveld zijn altijd welkom en nemen we serieus. Wanneer iemand een friet- of een ijsmiddag voor de mensen wil houden zorgen wij ervoor dat dit kan. Op voorhand is niets onbespreekbaar, kom dus maar op met die ideeën.”

Rommel in je hoofd
De eerste weken stonden voor Micki en Desiree vooral in het teken van opruimen, opruimen en opruimen. Tot vreugde van iedereen die daar door de hoge werkdruk nauwelijks aan toe kwam. “Rommel op de afdeling? Bijna altijd zorgt dat voor rommel in je hoofd”, lacht Desiree. “Bijvoorbeeld een vaatwasser die al tijden niet werkt waardoor het personeel maar zelf ging afwassen. Met alle goede bedoelingen hoor, en steeds gedacht vanuit het welzijn van de bewoners. Ziekmeldingen, nog zo’n punt. Medewerkers deden dat geregeld bij elkaar, wij willen dat dit volgens de juiste procedure verloopt. Evenals het maken van rapportages en het bijhouden van dossiers.”

Tevredenheidscijfer stijgt
Die nieuwe frisse wind werp zijn vruchten af, zo blijkt uit de tevredenheidscijfers. Waar die eerder gemiddeld op 5.3 lagen ziet het ernaar uit dat ze zijn gestegen naar nu 6.8, een significante stijging. De verzuimcijfers zijn eveneens gedaald en er is minder uitstroom van vast personeel. Micki: “Onze aanpak valt op, spreekt zich rond. Van sommige zzp’ers krijgen we zelfs de vraag of ze niet bij ons in dienst kunnen. Ook de focus op het verbeteren van de werkprocessen en randvoorwaarden en daarmee de kwaliteit van zorg en welzijn wordt opgemerkt. Waar Scharwyerveld eerst gezien werd als een plek waar je beter niet werkt, merken we dat dit aan het kantelen is. Geregeld melden zich mensen die hier juist wel aan de slag willen. Voor Desiree en mij een extra motivatie om door te gaan op de ingeslagen weg. Met een aanpak die zich kenmerkt door meer en betere zichtbaarheid door ons als leiding, het geven van vertrouwen aan medewerkers en ervoor zorgen dat zij zich gezien en gehoord voelen.”

0900 777 4 777

+