Henri Dunantstraat 3
6419PB Heerlen
0900 777 4 777
servicebureau@sevagram.nl
Medewerkers willen zich gezien, gewaardeerd en gesteund voelen
“Zo zeer zelfs dat we van familie te horen kregen dat ze hun moeder weer terug hadden nadat die tijden lang alleen maar stilletjes voor zich uit zat te kijken. Het zit trouwens vaak in kleine dingen, we hebben echt niet alles rigoureus op zijn kop gezet”, leggen beide uit. “We waren bijvoorbeeld gewend om tussen zeven en tien uur ’s morgens bewoners te wekken, te verzorgen en aan te kleden om daarna te ontbijten. Die klassieke benadering werkte lang niet voor iedereen even fijn, vandaar dat we mensen nu zelf de regie geven wanneer ze opstaan. Vroeg of juist later, dat maakt niet uit. En we bekijken als team samen aan het begin van de dienst wie naar welke bewoner gaat om die te verzorgen. Met de meeste hebben we een goede klik, soms kun je echter niet zo goed door een deur met iemand. Dan kan er beter een ander naartoe.”
Uit de zone
Pauzes zijn sindsdien anders ingericht vertelt Myriam. Met dit verschil: pauze nu is daadwerkelijk pauze. “Waar we voorheen direct in actie kwamen als een bel ging en de lunch er bij inschoot, gaan we nu van de afdeling af en zijn we niet beschikbaar. Evenmin voor andere etages om uit te helpen. Dat zorgt ervoor dat je ‘uit de zone’ stapt en afschakelt. Je staat niet aan en krijgt even rust. Het fijne is bovendien dat we elkaar daarop aanspreken, hoewel dat in het begin best moeilijk was. Van een team dat verschillende eigen eilandjes telde zijn we meer en meer een groep collega’s die samen optrekken en beslissen wat op welk moment door wie waar moet gebeuren. Het loslaten van die klassieke manier van werken waarbij je ‘doet zoals je altijd hebt gedaan’ zorgt voor meer eigen verantwoordelijkheid, meer plezier in je werk en extra energie.”
Collegiaal roosteren
In de Hollehof wordt collegiaal geroosterd vanuit een basisrooster. In samenspraak met de planner (die wekelijks één dag op locatie is) heeft elke medewerker op basis van zijn contracturen daarover zelf de regie. Rekening houdend met vakanties en bijzondere omstandigheden. Een eventueel mailtje, een telefoontje of een appje helpen mee om dit soepel te laten verlopen. Groot voordeel van collegiaal roosteren is dat de balans werk-privé een stuk beter op elkaar is afgestemd.
“We doen zoveel mogelijk alles met de vaste formatie”, legt Leon uit. “Tot voor kort was die niet helemaal op peil vanwege gestegen in- en uitstroom aan personeel, de functieniveaus waren net zo min helemaal ingevuld. Nu gelukkig wel, beide zijn op peil en dat houden we zo. In vakantieperiodes doen we een beroep op zzp’ers en flexwerkers om de eigen mensen uit de wind te houden. Uitgangspunt blijft echter om zoveel als mogelijk alle werkzaamheden met vaste medewerkers te doen. Voor onze bewoners zijn dat vertrouwde gezichten waarmee ze een band opbouwden. Ze zijn ons grootste kapitaal.”
Kartrekker onontbeerlijk
Veranderingsprocessen verlopen meestal traag en moeizaam, zijn over het algemeen van lange adem. Een betrokken en gemotiveerde kartrekker, een teamleider die ervoor zorgt dat iedereen zich gezien, gehoord, gesteund en gewaardeerd voelt is daarbij onontbeerlijk. Leon Lemmens: “Ik doe mijn best om dat type leider te zijn, vraag altijd hoe en waarmee ik kan helpen. Waar dat kan faciliteer ik de wensen en ideeën die op Jade, Aquamarijn en Saffier leven. Steeds vanuit het basisprincipe ‘we doen het samen’. Daarom staat mijn deur letterlijk 24/7 open voor iedereen en ga ik elk gesprek aan. Ik ben weliswaar functioneel eindverantwoordelijk, vind echter dat ‘samen sturen’ leidend is. Daarin speelt goede communicatie trouwens een belangrijke rol: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Door duidelijk te communiceren en te informeren neemt het onderling vertrouwen toe, net als dat in de koers van Sevagram. Een goed voorbeeld daarvan is de verhuizing later dit jaar van Hollehof naar Douvenrade. Hoe we de medewerkers daarover informeren wordt op prijs gesteld en werpt duidelijk vruchten af. En tenslotte: als de situatie daarom vraagt voel ik me niet te groot om zelf mee aan te pakken en de handjes te laten wapperen. ‘Practice what you preach’ zzou ik zeggen.”
“Bewoners vinden dat nog leuk ook”, lacht Myriam tenslotte. “Worden we eindelijk een keer door de baas zelf gewassen hoor je dan. Maar alle gekheid op een stokje: we zijn in januari gestart om op basis van het tevredenheidsonderzoek samen verbeteringen te realiseren en het algemene gevoel is dat dit aardig lukt. ‘This is where the magic happens’, zo voel ik het. Ik gun daarom iedereen in de zorg een Hollehof.”
Interessant voor jou
Alle nieuwsberichten0900 777 4 777