×

Inzet robot HIRO bij locatie campagne

Bij onze locatie Campagne in Maastricht hebben we de afgelopen maanden gezelschap gehad van HIRO. Een kleine robot in de vorm van een baby, die gevoelens van zorg en comfort kan opwekken bij mensen met dementie.

In samenwerking met de Universiteit Maastricht gebruiken we de HIRO, een robot die bewust geen gezicht heeft. Zo kunnen mensen met een bepaalde mate van dementie zelf een gezicht op de robot projecteren.

Stel je eens een robot voor die kan reageren op je vragen, je eten kan serveren in een restaurant, of ouderen in een verzorgingstehuis gezelschap kan houden. Tegenwoordig is dit geen futuristische fantasie meer, maar de werkelijkheid. Hoewel het idee aanvankelijk misschien niet heel bijzonder lijkt, zou het in combinatie met een doordacht businessplan en een verbeterde gebruikerservaring een diepgaande impact op de maatschappij kunnen hebben.

Professor Gaby Odekerken-Schröder, Professor Dominik Mahr en hun team van het Maastricht Center for Robots willen meer te weten komen over het effect dat robots hebben op menselijk gedrag. Het onderzoek loopt nu al enkele jaren en boekt grote vooruitgang. Gaby, Dominik en hun team hanteren een triple helix benadering, waarbij de overheid, industrie en universiteit samenwerken en partnerschappen tussen de universiteit en andere instanties van groot belang zijn. Hierdoor zijn er al concrete resultaten geboekt door middel van de implementatie van diverse robots binnen vier verschillende organisaties.

HIRO
In zorgcentrum Campagne van Sevagram zijn ze begonnen met het inzetten van een kleine robot in de vorm van een baby om gevoelens van zorg en comfort op te roepen bij mensen met gevorderde dementie. De robot heeft bewust geen gezichtje gekregen. Mensen met een bepaalde mate van dementie zijn namelijk zelf in staat om een gezicht te projecteren op de robot. Daarnaast verschillen de interactiviteit en geluiden van de robot waardoor deze niet altijd overeenkomen met een vaste gezichtsuitdrukking. 

De kleine robot voelt zacht aan door zijn pluche omhulsel, waardoor ouderen hem comfortabel kunnen vasthouden en knuffelen. De robot moedigt ook gesprekken en spel aan tussen bewoners en tussen bewoners en personeel. Omdat de robot op een baby lijkt, ontwikkelen ouderen er sneller een band mee. De momenten met de robot zijn een highlight voor de bewoners, wat gedurende de dag verlichting en plezier biedt.

Lees het volledige artikel op de website van de Universiteit Maastricht  

Contact

Wil je meer weten over het gebruik van de HIRO bij Sevagram?
Neem dan contact op met Frank Roost, Projectleider Innovatie. 

Frank.Roost@sevagram.nl

0900 777 4 777

+