×

Sevagram

Dick Smorenburg cliëntvertrouwenspersoon

Als cliëntvertrouwenspersoon bied ik ondersteuning aan cliënten, hun naasten én aan  medewerkers

“Na 43 jaar bij de Rabobank gewerkt te hebben, ging ik met vervroegd pensioen. Bij de bank was ik -naast mijn baan- ook medewerkersvertrouwenspersoon. Ik heb diverse trainingen gevolgd en de kennis en ervaring die ik in al die jaren heb opgedaan, neem ik nu mee naar Sevagram.”

“Vlak voordat corona ons leven stopzette, ging ik met pensioen. Dat was in januari 2020. Ik had de tijd om na te denken wat ik met mijn vrije tijd zou willen doen. Ik bekeek de vacaturebank voor vrijwilligerswerk en zag de functie van cliëntvertrouwenspersoon bij Sevagram. Ik kende de zorg en gecombineerd met mijn ervaring als vertrouwenspersoon, leek mij dat een mooie rol. In maart 2021 begon ik bij De Hollehof en Piushof en in juli van dat jaar bij Plataan.”

Vertrouwensband

“Het opbouwen van een vertrouwensband vind ik belangrijk. Mensen die bij mij komen, moeten zich veilig voelen en erop kunnen vertrouwen dat ik neutraal en dus onpartijdig ben. Ik zie mijzelf vooral als klankbord, als luisterend oor en bemiddelaar. Als mensen mij benaderen, maak ik meteen een afspraak voor een gesprek. Daar neem ik de tijd voor, want als je precies wilt achterhalen wat er aan de hand is, moet je goed luisteren én kunnen doorvragen. Vaak speelt er meer dan de vraag die in eerste instantie op tafel komt. Als je doorvraagt, kom je daar veelal wel achter.”

Gehoord voelen

“Wat ik probeer, is dat mensen weer met elkaar in gesprek gaan, elkaars verhaal horen, er iets mee doen en op die manier wellicht afzien van de stap naar een klachtenfunctionaris. Vaak kom je er samen wel uit. Want, negen van de tien mensen hebben niet echt een klacht. Ze zijn al blij met een luisterend oor, vertellen hun verhaal en willen graag van je horen hoe het verder gaat. Daar neem ik mensen altijd zorgvuldig in mee, zodat ze weten waar ze aan toe zijn én dat er iets met hun verhaal gebeurt. Zich gehoord voelen, is meestal al de belangrijkste oplossing van een probleem.”  

Signalerende rol

“Ik ben er niet alleen voor bewoners, patiënten en hun naasten. Als cliëntvertrouwenspersoon kunnen we zaken vroegtijdig signaleren en derhalve van toegevoegde waarde zijn voor een teammanager en zijn of haar team.”

Kennismaking

“Ik stel mij graag voor aan nieuwe medewerkers en uiteraard ook aan nieuwe bewoners, zodat we samen een goede relatie kunnen opbouwen. Bij Plataan is dat wat lastiger. Patiënten zijn daar doorgaans niet zo lang. Toch vind ik het belangrijk ook hier een goede band op te bouwen, zodat mensen -mocht er iets zijn- ter plekke een luisterend oor vinden en daar niet nog maanden later -thuis-  mee rondlopen. Naast de kennismaking met bewoners, patiënten en medewerkers sluit ik ook regelmatig aan bij huiskamergesprekken. Door zichtbaar te zijn verlaag je voor mensen de drempel. Want mocht er dan een keer iets zijn, dan weten mensen je snel te vinden. Bewoners, patiënten, hun naasten én medewerkers.”

“Het werk van een cliëntvertrouwenspersoon bij Sevagram is mooi werk. Je ziet dat er ook echt iets mee wordt gedaan.”

Contact

U kunt contact met mij opnemen via...:

0900 777 4 777

+