Henri Dunantstraat 3
6419PB Heerlen
0900 777 4 777
servicebureau@sevagram.nl
Drie CCR-voorzitters nemen afscheid
Jo Coenen (op de foto rechts) was voorzitter van de cliëntenraad van Plataan en Oranjehof. “Ik ben destijds bij Plataan begonnen, was ook nog even op Ter Eyck en vervolgens bij Oranjehof. Je ziet wel het verschil tussen Plataan en een zorgcentrum. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de relatief korte tijd dat revalidanten bij Plataan verblijven. In een zorgcentrum wonen mensen langer en zijn er vaker ‘probleempjes’ die ze willen bespreken.”
Kleis Adema (op de foto links) voorzitter van de cliëntenraad van Tobias en St.Anna): “Als cliëntenraad hoor je vaak als eerste als iets op een locatie niet helemaal naar wens gaat. Vaak via de bewoner zelf of zijn of haar familie. Wij kunnen daar meestal wel iets aan doen. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met de teammanager van de locatie. Vaak is het probleem dan ook al meteen opgelost.”
Wim van den Broek (op de foto in het midden) voorzitter van de cliëntenraad van het Dr. Ackenshuis) herkent zich in de woorden van zijn collega’s: “Ik heb steeds het vertrouwen genoten van de teamleiding en constructief meegedacht over goede zorg aan bewoners.”
Brede thema’s in de Centrale Cliënten Raad
De drie voorzitters zijn het er samen over eens: het is belangrijk dat elke locatie over een cliëntenraad beschikt. Jo Coenen: “Het is hartstikke mooi werk om te doen en iets te kunnen betekenen voor anderen.”
Het zijn ook meestal de voorzitters van de lokale cliëntenraden die lid worden van de Centrale Cliënten Raad oftewel de CCR. Wim van den Broek: “Waar je in de lokale cliëntenraad vooral kijkt naar zaken die de zorg direct raken, wordt je in de CCR meegenomen over Sevagram-brede thema’s. Denk aan beleid, strategische onderwerpen, vastgoed en zoals recentelijk het samengaan met De Keerderberg. Er is alle ruimte voor overleg -medezeggenschap- en voor samenwerken.”
Over de samenwerking in de CCR gaat Kleis Adema graag nog even in zijn eigen woorden verder: “Ik denk met name terug aan de positieve en structurele samenwerking met onder andere het bestuur van Sevagram, de medewerkers en met de leden van zowel de CCR als de CR. Een samenwerking waarbij op een democratische en prettige wijze is gesproken over zaken die van belang zijn voor het leveren van goede zorg en woongenot voor onze bewoners in alle locaties van Sevagram.”
Gehoord voelen
Een goede samenwerking, meedenken en -praten, van betekenis kunnen zijn voor anderen, zich gehoord voelen. De drie afscheidnemende CCR-leden herkennen zich in deze woorden. Jo Coenen: “Omdat wij ook lokaal actief zijn, zien en horen we natuurlijk we veel van de ‘werkvloer’. Binnen de CCR maken we dat bespreekbaar. We delen dat met de Raad van Bestuur en we zien dat er regelmatig iets met onze inbreng wordt gedaan. We voelen ons gehoord.”
Familieparticipatie
Op de vraag wat de drie vertrekkende leden aan de CCR en aan nieuwe leden willen meegeven, zijn ze het unaniem met elkaar eens. Jo Coenen en Kleis Adema: “Zorg voor nog meer mooie activiteiten. Dat is belangrijk voor het welzijn van bewoners. Evenals het uitrollen van Community Care. De samenwerking met de wijk vinden we een belangrijke en noodzakelijke ontwikkeling. Evenals familieparticipatie. Nu al en zeker in de toekomst kun je niet zonder familie die op de een of andere manier participeert in de zorg voor hun naasten. Als CCR heb je een belangrijke rol om familieparticipatie op een positieve manier onder de aandacht te brengen.”
Wim van den Broek besluit tenslotte: “Ik wil nieuwe CCR-leden ook graag wijsheid meegeven. Blijf boven de partijen staan, weet te verbinden en luister naar elkaar.”
Interessant voor jou
Alle nieuwsberichten0900 777 4 777